Team LeasePlan Go – Framgång i Marcialonga
27. januar 2016

Team LeasePlan Go – Framgång i Marcialonga

Av Emil Søbak Gundersen, Manager Team Leaseplan Go

151207-MM-TLPG-lasgambeda-1

Vi närmar oss en av säsongens höjdpunkter! Marcialonga kommer att avgöras i Italiens skidhjärta, Fiemme. Tillsammans med Vasaloppet och Birken är detta loppet ett av ”de tre stora” och det är viktigt för oss att få till ett bra resultat här. Totalt sett så har Marcialonga så här långt varit ett av de svagaste loppen för vårt lag, men det måste vi råda bot på i år. En seger hade suttit riktigt fint! För att lyckas med det måste alla bitar falla på plats och vi måste se till att ha marginalerna på vår sida. Detta omfattar allt från effektiv resa, bra logi, rätt träning inför loppet, bra förberedelser med utrustning/skidtest och näring före, under och efter loppet.

Det speciella med Marcialonga, utöver att man i den här dalen avgör alla skidlopp med en brant stigning, är att loppet slingrar sig fram på konstsnö i 70 km. Först upp och därefter ner i ”Fassadalen” med målgång i Cavaleze. Denna delen är inte speciellt bred, så spåret är smalt och rör sig hela tiden. Svängar, små backar och broar som kan vara krävande och olycksbringande. Loppet går genom gatorna i ungefär 20 mindre byar och över VM-stadion i Val Di Fiemme. Detta är en upplevelse!

Träning och förberedelser

Vi har en veckas vistelse på hög höjd i Schweiz veckan före, för att delta i La Diagonela, som också ingår i långloppscuppen Skiclassics. Detta passar faktiskt ganska bra som uppladdning inför Marcialonga att få en veckas lite lugnare träning på hög höjd och en tuff tävling innan vi får sju dagars lugn kombinerat med full fart på skidåkningen inför Marcia. Mellan loppen handlar det om återställning och överskott. Inför Marcialonga är det viktigt att få tränat både fart och lite brant stakning i ett pass eller två, för att hitta den rätta tekniska känslan i backen. Loppet går snabbt i nästan 50 km lätt terräng svagt utför, därför är det viktigt med teknik i hög hastighet.

Inför loppet brukar vi Sponser Red Beet Vinitrox för att förbereda oss inför tävlingen. Detta är en rödbetsshot som vi tar 1 gång per dag de sista 3 dagarna före en tävling. Den sista shoten tas 3 timmar före tävlingen. Det förekommer vissa individuella skillnader kring mängden som intas. Det är viktigt att man har testat detta på träning innan. Sista dygnet före loppet förbereder vi oss näringsmässigt med Sponser Carboloader för att fylla på kolhydratlagren så mycket som möjligt, för att ha full energinivå till starten!

Under själva loppet
Det är viktigt att få en bra start. Vanligtvis startar loppet mycket hårt, med en stigning på 15 km från starten i Moena upp till Canezei. Här brukar fältet sträckas ut och om du inte hänger med här faller du lätt ner i fältet. Det finns alltid några som försöker dra ifrån i den första delen av loppet. När man har vänt i Canezei har man långa och lätt kuperade partier framför sig, här är det i stort sett omöjligt att åka från fältet. Detta ses ofta som en lång transportsträcka innan loppet avgörs i den sista tredjedelen. Det är alltid en hård kamp om positionerna på väg ner till Molina och det är viktigt att ha bra skidor. Man är illa ute om man är långt ner i fältet när man ska över broarna och under viadukterna i Molina. Härifrån och in till mål är det alltid full fart.

Under loppet dricker våra skidlöpare Sponser Long Energy första halvan och Sponser Competition den sista halvan av loppet. Under hela loppet har vi regelbunden påfyllning av koffein med Sponser Liquid Energy Plus. Skidlöparna har även med sig en Sponser High Energy Bar efter eget önskemål och Sponser Liquid Energy Long med extra salt. Detta intar man strax innan halva loppet gått.

Efter loppet

Efter tävlingen är det bara sju dagar till nästa tävling, så direkt efter loppet är det fullt fokus på effektivitet och detaljer. Förhoppningsvis kan man njuta av ett bra resultat, men man måste ha bra rutiner för näringsintag. Det behövs för bästa möjliga återhämtning, samtidigt som vi tidigt bygger upp vårt immunförsvar efter loppet, för att undvika sjukdomar och liknande. Direkt efter målgången äter man en Sponser Protein 36 bar och dricker en shake med Sponser 44/44 recovery med chokladsmak. Ordentliga godsaker.

Vi i Team Leaseplan Go och Sponser Sport Food önskar alla övriga deltagare i Marcialonga lycka till med förberedelserna och genomförandet av Marcialonga!

Om du ska delta i Marcialonga hittar du produkterna på XXL och Treningspartner.

Test-679x1024